Soorten reclame

Kiezen uit soorten reclameSoorten reclame

Het is natuurlijk niets nieuws dat er verschillende soorten reclame bestaan, maar als je een eigen bedrijf hebt en de planning om te gaan adverteren op welke manier dan ook dan kom je er al gauw achter dat het moeilijk is om een keuze te maken tussen de vele soorten reclame. Het is dan ook een goed idee om er wat meer over te weten te komen, en deze tekst aandachtig door te lezen.

Er bestaan zoveel soorten reclame dat het soms lastig kan zijn om een keuze te maken, zit je ook met dit probleem dan zijn er een aantal opties. Of je gaat verschillende manieren uitproberen, of probeert na te gaan welke soort reclame het beste bij je bedrijf past, of je neemt contact op met een reclamebureau die er allicht meer over zou kunnen vertellen.

We zullen hieronder lijstje maken van een aantal bekende soorten reclame, en de voor en nadelen die deze soorten reclame met zich mee kunnen brengen en natuurlijk zullen we proberen een aantal tips te geven zodat je kunt besparen op je reclame, of misschien zelfs een leuke toevoeging kunt maken op je marketingmix.

Soorten reclame op de televisie

Wanneer je reclame maakt op de tv, dan bereik je in korte tijd heel erg veel mensen. Televisie is een handig medium om op te adverteren, maar het handige is dat er verschillende soorten reclame op de tv te zien zijn. Veel onderdelen worden gesponsord, en dus biedt televisie meer soorten reclame dan enkel de commercials tussen films en series door.

Ook kun je een televisiezender op verschillende manieren sponsoren, waar je vervolgens voor in de ruil je reclame op de tv zender terug krijgt. Dit kan een pluspunt zijn omdat het op deze manier goedkoper kan worden, dan bij gewoon adverteren. Je kunt uit kostenbesparing overwegen om te adverteren op de lokale tv in plaats van op de landelijke tv.

De voordelen: Je kunt in korte tijd heel veel mensen bereiken met deze soorten reclame en je bedrijf laten groeien.

De nadelen: Adverteren op de tv is erg duur, en daardoor voor wat kleinere bedrijven haast niet te doen.

Reclame maken op de radio

Ook op de radio kun je natuurlijk reclame maken via verschillende soorten reclame, en net zoals bij de televisie is er ook hier weer een mogelijkheid om dit vanwege kostenoverweging te doen door het sponsoren van een radioprogramma. Natuurlijk kan dit ook op de radio via heel wat soorten reclame.

Het adverteren op de radio is een enorm goede toevoeging op de marketingmix, en wordt dan ook door veel grote bedrijven toegepast. In zeer korte tijd kun je ook hier enorm veel mensen bereiken, en hierdoor ook je bedrijf laten groeien of naamsbekendheid geven. Het is al een eeuwenoude manier onder de vele soorten reclame, en is nog steeds dankbaar opgenomen in de marketingmix van velen!

De voordelen: Perfect in combinatie met reclame op tv, en in korte tijd kun je veel mensen bereiken.

De nadelen: Het nadeel is de prijs, en dat het hierdoor voor kleinere ondernemingen haast onmogelijk is, tenzij op de lokale radio.

Verschillende soorten reclame op het internet

Op het internet wordt ook steeds meer geadverteerd, en dit is ook logisch door de enorme groei die het internet de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Het leuke is dat internet nog steeds elke dag groeit, en dit ook nog wel de komende jaren gaat doen.

Vrijwel iedereen maakt gebruik van het internet, en dan met name van de bekende sociale netwerken zoals Facebook en Twitter, en we zoeken ook allemaal op Google en natuurlijk ontstaan er zo ook heel veel nieuwe soorten reclame. Facebook en Google staan bekend als de reclame giganten online, en Google is de koploper samen met Youtube ( dat ook van Google is ).

Vooral Google heeft het mogelijk gemaakt om vrijwel overal op het internet te kunnen adverteren door middel van Adsense, een programma dat door de internetreus is ontwikkeld om advertenties op zowel eigen websites te krijgen als op websites van derden. Waar je dan ook op het internet kijkt, je ziet overal wel advertenties, en bedrijven maken hier gretig gebruik van.

De verschillende soorten reclame online zijn een mooie toevoeging aan de marketingmix, en zijn dan ook voor zowel grote als kleine bedrijven betaalbaar. Het leuke is dat je pas betaald wanneer een bezoeker daadwerkelijk je website heeft bezocht.

De grap is ook nog een keer dat mensen niet alleen online surfen, maar ook online radio luisteren en films en tv kijken. Je kunt daardoor ook online adverteren bij radio en film/tv aanbieders, en de kosten voor online adverteren liggen aanzienlijk lager wat dus ook nog eens een enorm voordeel is! Daarom vallen de soorten reclame op het internet enorm op bij ondernemers, en wordt er ook veel gebruik van gemaakt.

 

De voordelen: Relatief goedkoop, en misschien nog wel meer mensen te bereiken dan via de tv en radio met de soorten reclame online.

De nadelen: Er zijn weinig nadelen, behalve dat het voornamelijk interessant is voor bedrijven die ook voor een groot deel online ondernemen.

 

Lokale soorten reclame

Lokale soorten reclame zijn ook ontzettend populair, en ook hier zijn weer diverse soorten die we niet allemaal gaan noemen in deze tekst, maar die je eventueel wel verder op de website kunt terugvinden.

Met lokale soorten reclame bereik je de bewoners van de plaats waar je adverteert, of mensen die op bezoek zijn in deze plaats. Het leuke is dat je via de lokale manier wel heel gericht kunt adverteren, en dus bijvoorbeeld in de stad kunt adverteren op verschillende manieren, en op deze manier hebben mensen gelijk de kans om op je advertentie af te komen.

Wanneer je het adverteren via de diverse lokale soorten reclame op de juiste manier aanpakt, dan kun je hier dagelijks profijt van hebben en ook financieel is het een stuk meer haalbaar voor de gemiddelde ondernemer.

Een erg leuke en vrij nieuwe soort reclame is het adverteren via gedeelde schermen die in verschillende winkels hangen in de stad. Als ondernemer zijnde kun je op deze manier heel gericht en goedkoop adverteren, en mensen bereiken die al in de stad zijn. Kom je hier dus met een goede aanbieding, dan is de kans groot dat je het effect op korte termijn zal merken.

De voordelen: Goedkoop, en haalbaar voor vrijwel iedere ondernemer. Lokale bekendheid opbouwen wordt makkelijker.

De nadelen: Gezien de prijs en het gemak kan ik hier geen nadelen opnoemen.